Äldreomsorgens riskfyllda arbetsmiljö granskas

11 september, 2017

Antalet arbetsskadeanmälningar inom äldreomsorgen ökar. Det handlar om både belastningsolyckor, stress och hög arbetsbelastning samt våldsrelaterade orsaker. Arbetsmiljöverket ska i en nationell tillsyn under hösten granska 455 arbetsplatser utifrån hur arbetet är organiserat och hur relationerna på arbetsstället fungerar.

 

Arbetsskadestatistiken visar att det inom äldreomsorgen finns hög sjukfrånvaro, både inom hemtjänst och särskilda boendeformer. Organisatoriska och sociala problem som stress, hög arbetsbelastning och kränkningar ligger bakom en växande andel av de anmälda arbetssjukdomarna inom äldreomsorgen. Det är dessutom vanligare med anmälningar om hot och våld inom omsorgen än i arbetslivet i övrigt.

 

Minska sjuktalen
Arbetsmiljöverket har regeringens uppdrag att genomföra en nationell tillsyn av äldreomsorgen i syfte att minska den höga sjukfrånvaron, antalet arbetssjukdomar, belastningsskador och olyckor. Under hösten 2017 ska 455 arbetsställen och närmare 80 arbetsgivare inspekteras.

 

Under 2012–2016 var närmare 60 procent av de anmälda arbetsskadorna inom äldreomsorgen orsakade av organisatoriska och sociala faktorer. Hur arbetsgivaren organiserar arbetet och hur de sociala relationerna på jobbet fungerar kan också påverka andra arbetsmiljörisker på arbetsplatsen. Exempelvis kan stress på grund av för hög arbetsbelastning, ohälsosamma arbetstider eller mobbing öka risken för att medarbetare genomför arbetsuppgifter på ett riskfyllt sätt så att de blir sjuka eller skadar sig allvarligt.

 

Delaktighet och genus
Arbetstagarnas möjlighet till delaktighet och inflytande samt genusmedvetet arbetsmiljöarbete är också viktiga delar i granskningen. Verksamhetsledning och politisk- eller företagsstyrelse inom äldreomsorgsorganisationer kommer att bli inspekterade.

 

I samarbete med Försäkringskassan
I tillsynsinsatsen samverkar Arbetsmiljöverket med Försäkringskassan dels inför inspektionsinsatsen, men även i dialogen med arbetsgivaren efter inspektionen. Genom informationsutbyte om hög sjukfrånvaro, diagnoser, och arbetsskadeanmälningar kan Arbetsmiljöverket göra ett bättre urval inför inspektionerna.

 

Här finner Ni statistik om arbetsskador och arbetssjukdomar inom äldreomsorgen.

 

Informationen kommer från Arbetsmiljöverket.

Vid frågor eller för mer information, kontakta Altea AB.