Elprodukter med brister

10 oktober, 2017

När säljare och köpare samarbetar kan vi förebygga skador och skapa en tryggare miljö omkring oss. Elsäkerhetsverket har därför tagit fram två nya broschyrer som ger handfast stöd och goda råd till den som köpt eller sålt en elprodukt som har brister.

 

Både konsumenter och säljare har ett ansvar när det visar sig att en produkt har brister. I grunden handlar det om att vi ska leva i ett tryggt samhälle med säker el. Då måste alla hjälpas åt. För Er som sålt eller köpt en produkt som har brister har Elsäkerhetsverket samlat goda råd och information i två nya broschyrer.

 

Broschyrerna tar upp vilket förebyggande arbete som är möjligt, vad som gäller när Ni faktiskt står där med en bristande produkt, vad Ert ansvar egentligen går ut på och vad som gäller när det har uppstått skador av något slag. Sist i varje broschyr finns en checklista med fokus på förebyggande åtgärder.

 

Här finner Ni broschyren ”När du har köpt en produkt som har brister”

Här finner Ni broschyren ”När du har sålt en produkt som har brister”

 

Informationen kommer från Elsäkerhetsverket.

Vid frågor eller för mer information, kontakta Altea AB.