• 013 -16 30 30

Mål: Sverige utan klimatutsläpp år 2050

2013-01-03

Naturvårdsverket har på regeringens uppdrag tagit fram ett underlag till en färdplan för ett Sverige utan nettoutsläpp av växthusgaser 2050. I rapporten analyseras hur Sverige ska kunna nå målvisionen att inte ha några nettoutsläpp av växthusgaser 2050. Uppdraget har utförts i samråd med Energimyndigheten och efter samråd med Boverket, Konjunkturinstitutet, Sveriges meteorologiska och hydrologiska institut (SMHI), Trafikverket, Transportstyrelsen, Verket för innovationssystem (Vinnova) och andra berörda myndigheter i relevanta delar och med länsstyrelserna.

Ökad satsning på forskning och innovation
I rapporten föreslås också en ökad satsning på forskning och innovation. Det är centralt i en långsiktig färdplan.

Att minska basindustrins utsläpp till nära noll är en stor utmaning. För att åstadkomma det kommer ny teknologi att behövas, framför allt i olika industribranscher som t ex gruvor, järn- och stål, cement, baskemi och pappers- och massaindustrin.

Det behövs också kraftfulla satsningar på forskning, innovation och introduktion av klimatstrategisk teknik utveckling, för att klara en omställning till 2050. Naturvårdsverket föreslår därför ett samarbete mellan näringsliv och stat kring sektorsvisa färdplaner för de strategiskt viktigaste industribranscherna.

Inom transportsektorn behövs också forskning och marknadsintroduktion av ny teknik, särskilt för att få fram fossilfria och energieffektiva fordon och förnybara drivmedel. För att nå dit måste bland annat EU:s utsläppskrav på nya bilar skärpas och utvidgas. Områden där Sverige kan stärka sin konkurrenskraft bör prioriteras.

Samhällsplanering för ett transportsnålt samhälle
Parallellt med tekniska åtgärder för fordon och drivmedel behöver också samhällsplaneringen inriktas på att nå målet 2050. Det handlar om en klimatinriktning på infrastruktursatsningar och förändringar av nationell, regional och lokal planering för att samhället ska bli mer transportsnålt. Ett transportsnålt samhälle har också många andra fördelar, det bidrar till minskade luftföroreningar, buller etc. och detta minskar kostnaderna genom lägre kostnader för bränslen.

De stora utmaningarna är att ställa om transporterna och industrins processer, men vi behöver också hushålla med energi och resurser och ställa om våra konsumtionsmönster.

Här finner Ni:
Delrapport: Underlag till en svensk färdplan för ett Sverige utan klimatutsläpp 2050. (84 sidor)
Sammanfattning av delrapporten Underlag till en svensk färdplan för ett Sverige utan klimatutsläpp 2050. (23 sidor)
Underlagsrapport: En färdplan för ett Sverige utan klimatutsläpp 2050 (61 sidor)

Informationen kommer från Naturvårdsverket.

Vid frågor eller för mer information, kontakta Altea AB.

Hemsida & Design av Intendit Webbyrå