Flera utemiljöer blir rökfria den 1 juli

27 juni, 2019

Från och med den 1 juli råder rökförbud på flera platser i utomhusmiljön. Bland annat omfattas uteserveringar, lekplatser, perronger, busshållplatser och vissa entréer.

 

Den nya tobakslagen innehåller bland annat bestämmelser om fler rökfria miljöer och tillståndsplikt för tobaksförsäljning. Sedan den 20 maj gäller även nya regler kring märkning av tobaksprodukter, i syfte att lättare identifiera cigaretter som smugglas till Sverige.

 

I maj tilldelades Folkhälsomyndigheten extra resurser av regeringen, bland annat för att under år 2020 informera allmänheten om den nya tobakslagen. Detta för att stödja genomförandet av den nya tobakslagen och nå målet om ett rökfritt Sverige 2025 som regeringen ställt sig bakom.

 

Fakta om den nya tobakslagen
Från och med den 1 juli gäller den nya tobakslagen (2018:2088) om tobak och liknande produkter, som bland annat innehåller bestämmelser om fler rökfria miljöer.
Den nya tobakslagen omfattar inte bara rökning, utan även e-cigaretter, rökning av örtprodukter, inhalering av tobak som till exempel förångats, samt användning av njutningsmedel som till användningssättet motsvarar rökning men som inte innehåller tobak.

 

Vilka produkter omfattas av lagen?
Lagen gäller tobak och liknande produkter.

Med tobak avses:

  • cigaretter
  • rulltobak
  • tobak för vattenpipa
  • andra tobaksvaror för rökning såsom cigarrer och piptobak
  • rökfria tobaksvaror såsom snus och tuggtobak.

Med liknande produkter menas:

  • e-cigaretter och påfyllningsbehållare
  • örtprodukter för rökning
  • vattenpipor
  • ”njutningsmedel som till användningssättet motsvarar rökning men som inte innehåller tobak”. Hit räknas t.ex. e-cigaretter som inte innehåller nikotin och därför inte är att betrakta som e-cigaretter i lagens mening.

I vilka nya miljöer blir rökning förbjuden?
Flera nya rökfria miljöer införs:

  • Områden i anslutning till färdmedel som finns utomhus, t.ex. perronger, busshållplatser och taxizoner. Även andra utomhusområden som är avsedda för resenärer, exempelvis biljettområden och gångbanor i anslutning till spårområdet omfattas av förbudet.
  • På uteserveringar utanför t.ex. restauranger och caféer.
  • Inom inhägnade platser utomhus som huvudsakligen är avsedda för idrottsutövning, dvs. idrottsanläggningar. Rökförbudet gäller inte bara platser för själva idrottsutövandet utan även platser som används för andra ändamål, exempelvis försäljning, under förutsättning att dessa platser ligger inom det inhägnade området. Om idrottsanläggningen används för andra aktiviteter och arrangemang, t.ex. konserter och mässor, omfattas den fortfarande av rökförbudet.
  • På lekplatser som allmänheten har tillträde till.
  • Vid entréer till lokaler och andra utrymmen som omfattas av rökförbud enligt lagen om tobak och liknande produkter, t.ex. entréer till restauranger, järnvägsstationer och lokaler för hälso- och sjukvård.

Vem har ansvar för att rökförbudet följs?
Ansvaret för att rökförbudet följs ligger på den som äger eller på annan grund (t.ex. som hyresgäst) disponerar över en lokal, ett annat utrymme eller ett område utomhus – kort sagt den som har praktiska möjligheter att se till att bestämmelserna om rökförbud följs.

 

Vid entréer har ägaren eller den som på annan grund disponerar över lokalen eller utrymmet innanför entrén ansvar för rökförbudet. Det gäller oavsett om denna person äger eller disponerar området utanför entrén. Om en entré går till ett köpcentrum eller ett kontorskomplex, bär normalt fastighetsägaren ansvaret för att rökförbudet följs.

 

Skyltning, avvisning m.m.
Den som har ansvar för rökförbudet ska genom skyltning tydligt informera om förbudet och vid behov ingripa med information och tillsägelser. Om någon trots tillsägelse röker där rökning inte är tillåten, får denna person avvisas. Bara poliser och ordningsvakter har rätt att avlägsna. Den som är ansvarig för att rökförbudet följs har alltså inte laglig rätt att själv avlägsna personer som bryter mot rökförbudet, utan måste ta hjälp av polis eller ordningsvakter.

 

Tillsyn
Kommunen har tillsynsansvar över de rökfria miljöerna. Folkhälsomyndigheten ansvarar för att ge kommunerna tillsynsvägledning om rökfria miljöer. Länsstyrelsen utövar tillsyn inom länet över de rökfria miljöerna. I den tillsynen ingår bl.a. att följa kommunernas verksamhet och biträda kommunerna med information och råd.

 

Vad innebär reglerna om tillståndsplikt?
De nya reglerna om tillståndsplikt innebär att den som säljer tobaksvaror måste ha tillstånd till det. Det gäller såväl den som säljer tobak till konsumenter (detaljhandel) som den som ägnar sig åt annan försäljning av tobak (partihandel). Tillstånd ansöks om hos kommunen som bl.a. ska göra en prövning av sökandens lämplighet. Vid en prövning granskas bl.a. ekonomisk skötsamhet och eventuell förekomst av tidigare brottslig belastning (vandel).

 

För att få tillstånd krävs dessutom att den som säljer tobaksvaror ska utöva särskild kontroll (egenkontroll) över försäljningen och ansvara för att det finns ett för verksamheten lämpligt egenkontrollprogram. Ett egenkontrollprogram är dessutom ett villkor för att en ansökan om tillstånd ska anses vara komplett.

 

Här kan Ni läsa mer om den nya lagen:

Här finner Ni den nya lagen och dess förarbeten.

Frågor och svar om lagen om tobak och liknande produkter

Informationsblad om reglerna kring rökfria miljöer

Informationsblad om tillståndsplikten

 

De nya reglerna börjar gälla den 1 juli 2019. Bestämmelserna om spårbarhet och säkerhetsmärkning av cigaretter och rulltobak börjar dock gälla den 20 maj 2019, och den 20 maj 2024 vad gäller andra tobaksvaror.

 

Informationen kommer från Folkhälsomyndigheten.

Vid frågor eller för mer information, kontakta Altea AB.